Jak się przygotować do assessmentu?

Jak się przygotować do assessmentu?
 
Od ponad 20 lat prowadzę projekty Assessment Center dla bardzo różnych organizacji. Byłam też uczestnikiem słabo przeprowadzonego AC dla działu sprzedaży, mimo że robiła je firma z dużym doświadczeniem. Pamiętam, jakie trudne to było przeżycie i jak bardzo potrafi zdemotywować. Nasz ostatni projekt oceny kompetencji pokazał jak mało ludzie z biznesu wiedzą o tego typu aktywności. Często spotykam się z pytaniem jak się przygotować i czy w ogóle można się przygotować.
 
Na pewno na początek warto poczytać o tym, jak wygląda taki proces. Oczywiście idealnie, gdyby organizacja zapewniła właściwą komunikację do uczestników, ale mimo wszystko warto dowiedzieć się jak najwięcej. Zwykle badane są kompetencje firmowe, więc być może warto je sobie przypomnieć. Ostatnio jedna z uczestniczek w trakcie informacji zwrotnej zauważyła, że nikt jej nie powiedział, że będą badane takie kompetencje, co daje sporo do myślenia.
 
Mimo całego przygotowania teoretycznego najbardziej polecam otworzyć się i pokazać to, co naprawdę dobrze Wam wychodzi, nie robić założeń, tylko zrozumieć ćwiczenie (również te elementy, które nie są opisane) i naprawdę pokazać maksymalnie swoje kompetencje. Nieważne, jak trudna wydaje się sytuacja (ma być trudna), szukać rozwiązań i działać. Nigdy się nie wycofywać, nawet jeśli koledzy chcą „zabłysnąć”. No i warto mieć swoją metodę radzenia sobie ze stresem, bo szczególnie Wasz pierwszy AC może być stresujący, a wtedy bardziej „patrzymy” naszym gadzim mózgiem, żeby tylko dotrwać do końca, niż kreujemy rozwiązania. Tak naprawdę, jeśli planujemy się rozwijać na ścieżce menadżerskiej, to w naszej karierze możemy spodziewać się raczej więcej procesów Assessment Center lub Development Center, bo są to powszechnie stosowane sposoby oceny kompetencji.