Dział sprzedaży w każdej firmie jest najważniejszym motorem napędzającym jej rozwój i przewagą konkurencyjną w biznesie, to czym wyróżniają się osoby w tym dziale, to kompetencje sprzedażowe miękkie. Dużo mniej ważny jest produkt , bez odpowiednich ludzi w dziale sprzedaży , zaangażowanych i dopasowanych do organizacji, firmy tracą udział w rynku, który szybko przejmie nasza konkurencja.
Praca związana ze sprzedażą poszczególnych towarów i usług wpływa na funkcjonowanie i rozwój danej firmy. Aby możliwe było osiąganie sukcesów w zakresie sprzedaży, jak i przewagi konkurencyjnej, ważne jest, aby osoby zajmujące się sprzedażą posiadały odpowiednie kompetencje sprzedażowe. Żeby dobrze dobrać obszary do rozwoju i dać pracownikom spersonalizowane kursy i warsztaty, warto zacząć od diagnozy kompetencji sprzedażowych. Takimi działaniami zajmuje się Talent Exact.
Kompetencje sprzedażowe to kluczowe umiejętności znacznie ułatwiające pracę w wielu branżach, np. w handlu B2B, B2C. Dzięki takim kompetencjom możliwe jest szybsze przekonanie klienta do danego towaru, usługi czy też rozwiązania. To zarówno nabyte umiejętności, jak i posiadane cechy, które razem sprawiają, że możliwe jest osiągnięcie wysokich wyników sprzedaży i tym samym skuteczne działanie na rzecz dobrego funkcjonowania i kondycji firmy.
Wysokie kompetencje sprzedażowe bardzo przydają się nie tylko w handlu, ale w każdej pracy, która wymaga kontaktu z ludźmi. Warto więc profesjonalnie badać kluczowe kompetencje handlowca i inwestować w rozwój pracowników. Aby skuteczność pracowników pracujących w sprzedaży była jak najwyższa, dobrze jest zbadać kluczowe kompetencje sprzedawcy za pomocą specjalistycznych, dedykowanych narzędzi oraz metod. Takie działania oferuje Talent Exact.
Kompetencje dobrego sprzedawcy można podzielić na twarde oraz miękkie. Bardzo ważne jest, aby dany kandydat do pracy w handlu, jak i już zatrudniona osoba stale aktualizowała posiadaną wiedzę, jak i brała udział w przedsięwzięciach mających na celu ich rozwój.
Kompetencje dobrego sprzedawcy można podzielić na twarde oraz miękkie. Bardzo ważne jest, aby dany kandydat do pracy w handlu, jak i już zatrudniona osoba stale aktualizowała posiadaną wiedzę, jak i brała udział w przedsięwzięciach mających na celu ich rozwój.
Kompetencje dobrego sprzedawcy to przede wszystkim kompetencje twarde, które warunkują możliwość poradzenia sobie w danej branży i posługiwanie się określonymi narzędziami. Kluczowe kompetencje twarde handlowca to m.in. posiadane wykształcenie handlowe i doświadczenie w pracy na stanowiskach związanych ze sprzedażą pośrednią, jak i bezpośrednią. Ponadto twarde kompetencje handlowca to:
Kluczowe umiejętności sprzedażowe dobrego handlowca to również kompetencje miękkie, do których można zaliczyć:
Zarówno umiejętności miękkie, jak i twarde kompetencje sprzedażowe można efektywnie rozwijać, w czym mogą pomóc metody Harrison Assessments i Talent Exact.
Aby ocenić konkretne kompetencje handlowca, warto zastosować metodę Harrison Assessments. Harrison SmartQuestionnaire™ zawiera wiele warstw technologicznych i psychologicznych mechanizmów, aby wykrywać i zapobiegać wszelkim próbom manipulacji, jednocześnie minimalizując czas wypełniania testu (25 minut).
Technologia Harrison Assessments identyfikuje, czy silnie rozwinięte cechy są prawdziwie mocnymi stronami, czy też zakłócaczami efektywności. Metodologia Satysfakcji z Pracy dokładnie przewiduje efektywność, zaangażowanie, retencję, satysfakcję z pracy i potencjał zawodowy. Analiza Harrison identyfikuje konkretne czynniki, które ułatwią lub utrudnią odniesienie sukcesu na stanowisku.
Poza narzędziem Harrison Assessments warto też przeprowadzić badanie kompetencji przywódczych, zwłaszcza u osób zatrudnionych na kierowniczych i menedżerskich stanowiskach. Aby zwiększyć efektywność i wydajność poszczególnych zespołów dobrym wyborem będzie natomiast warsztat rozwoju kompetencji liderskich.
Badanie organizacyjne, grupowe i indywidualne kompetencji i modeli kompetencyjnych.
Zyskaj wiedzę, dzięki której właściwie określisz kompetencje sprzedażowe osób w Twojej organizacji.
Nie zastanawiaj się,
czy Twoi pracownicy lub kandydaci
mają wysokie kompetencje sprzedażowe?
Po prostu to sprawdź.
Harrison Assessments wspomaga wzrost każdej organizacji. To idealne narzędzie, z którego mogą korzystać działy HR zajmujące się rekrutacją lub optymalizowaniem efektywności zespołów sprzedażowych. Dlaczego? To, co bezpośrednio wpływa na sprzedaż i pokazuje potencjał do rozwoju, można zmierzyć.
Raport Kompetencji Sprzedażowej nie tylko pozwoli Ci w szybki i precyzyjny sposób określić poziom kompetencji, ale również wskaże mocne strony i braki.
Każda kompetencja ma określone DNA. Cechy dla niej kluczowe mogą mieć pożądany lub niechciany odcień. Ocena działów sprzedażowych jest prostsza niż myślisz. Jeśli chcesz w pełni wykorzystać potencjał handlowców, w tym wskazać elementy, które wymagają poprawy i te, które warto wzmocnić, jesteś w odpowiednim miejscu.
Prosto. Pracownik lub kandydat na stanowisko przedstawiciela handlowego wypełnia kwestionariusz online. Badanie trwa maksymalnie 25 minut. Tylko tyle wystarczy by SmartQuestionnaire zmierzył 175 unikalnych cech.
Co istotne, badanie wykonujesz raz. Możesz później dowolnie je wykorzystać, łącząc z wybranym assessmentem sprzedaży na:
Nie każdy pracownik będzie idealnym sprzedawcą. Jedynie precyzyjna analiza kompetencji behawioralnych nauczy Cię, jak tworzyć zgrane i skuteczne zespoły sprzedażowe. Z nami: