Talent Exact > Kompetencje sprzedażowe

Jak w 25 minut sprawdzić kompetencje sprzedażowe pracowników i kandydatów na handlowców?

Problemy ze sprzedażą - skąd my to znamy?

„Nasze wyniki sprzedaży są niestabilne. Powinniśmy zidentyfikować, co jest nie tak w naszym procesie sprzedażowym".

„Nasi sprzedawcy są zmotywowani, ale wydaje mi się, że brakuje im kluczowych umiejętności potrzebnych do sukcesu".

Dział sprzedaży w każdej  firmie jest najważniejszym motorem napędzającym jej rozwój i przewagą konkurencyjną w biznesie, to czym wyróżniają się osoby w tym dziale, to kompetencje sprzedażowe miękkie. Dużo mniej ważny jest produkt , bez odpowiednich ludzi w dziale sprzedaży , zaangażowanych i dopasowanych do organizacji, firmy tracą udział w rynku, który szybko przejmie nasza konkurencja. 

 

Praca związana ze sprzedażą poszczególnych towarów i usług wpływa na funkcjonowanie i rozwój danej firmy. Aby możliwe było osiąganie sukcesów w zakresie sprzedaży, jak i przewagi konkurencyjnej, ważne jest, aby osoby zajmujące się sprzedażą posiadały odpowiednie kompetencje sprzedażowe. Żeby dobrze dobrać obszary do rozwoju i dać pracownikom spersonalizowane kursy i warsztaty, warto zacząć od diagnozy kompetencji sprzedażowych. Takimi działaniami zajmuje się Talent Exact.



Czym są kompetencje sprzedażowe?

Kompetencje sprzedażowe to kluczowe umiejętności znacznie ułatwiające pracę w wielu branżach, np. w handlu B2B, B2C. Dzięki takim kompetencjom możliwe jest szybsze przekonanie klienta do danego towaru, usługi czy też rozwiązania. To zarówno nabyte umiejętności, jak i posiadane cechy, które razem sprawiają, że możliwe jest osiągnięcie wysokich wyników sprzedaży i tym samym skuteczne działanie na rzecz dobrego funkcjonowania i kondycji firmy.

Wysokie kompetencje sprzedażowe bardzo przydają się nie tylko w handlu, ale w każdej pracy, która wymaga kontaktu z ludźmi. Warto więc profesjonalnie badać kluczowe kompetencje handlowca i inwestować w rozwój pracowników. Aby skuteczność pracowników pracujących w sprzedaży była jak najwyższa, dobrze jest zbadać kluczowe kompetencje sprzedawcy za pomocą specjalistycznych, dedykowanych narzędzi oraz metod. Takie działania oferuje Talent Exact.



Jakie są kompetencje sprzedawcy?

Kompetencje dobrego sprzedawcy można podzielić na twarde oraz miękkie. Bardzo ważne jest, aby dany kandydat do pracy w handlu, jak i już zatrudniona osoba stale aktualizowała posiadaną wiedzę, jak i brała udział w przedsięwzięciach mających na celu ich rozwój.

Kompetencje dobrego sprzedawcy można podzielić na twarde oraz miękkie. Bardzo ważne jest, aby dany kandydat do pracy w handlu, jak i już zatrudniona osoba stale aktualizowała posiadaną wiedzę, jak i brała udział w przedsięwzięciach mających na celu ich rozwój.

Kompetencje twarde handlowca – co do nich należy?

Kompetencje dobrego sprzedawcy to przede wszystkim kompetencje twarde, które warunkują możliwość poradzenia sobie w danej branży i posługiwanie się określonymi narzędziami. Kluczowe kompetencje twarde handlowca to m.in. posiadane wykształcenie handlowe i doświadczenie w pracy na stanowiskach związanych ze sprzedażą pośrednią, jak i bezpośrednią. Ponadto twarde kompetencje handlowca to:

  • obsługa komputera, jak i specjalistycznych programów handlowych,
  • umiejętność tworzenia prezentacji multimedialnych,
  • prawo jazdy,
  • znajomość metod i technik sprzedażowych.

Kompetencje miękkie handlowca – jakie cechy są potrzebne w sprzedaży?

Kluczowe umiejętności sprzedażowe dobrego handlowca to również kompetencje miękkie, do których można zaliczyć:

  • komunikatywność – porozumiewanie się i nawiązywanie relacji z klientami w procesie sprzedażowym są absolutnie niezbędne,
  • umiejętność współpracy – zawód handlowca może kojarzyć się z samodzielną pracą, jednak rzetelna i efektywna współpraca wpływa na ocenę klientów i sprawny przebieg procesu sprzedaży,
  • zdolności organizacyjne – umiejętne organizowanie planu dnia i działań związanych ze sprzedażą jest kluczowe nie tylko dla zadowolenia klientów, ale również osiągania określonych wyników sprzedażowych,
  • pewność siebie i chęć rozwoju – to kompetencje handlowca, które umożliwiają uzyskiwanie przewagi nad konkurencją i walkę o klienta, co przekłada się na efektywny proces sprzedaży,
  • empatia – umiejętność odczytywania emocji ma wpływ na ocenę gotowości klienta do zakupu czy określenie konkretnych wątpliwości, a tym samym dopasowanie działań i komunikacji do konkretnych potrzeb klientów i preferowanych przez nich rozwiązań,
  • przyswajanie nowej wiedzy – praca handlowca wiąże się również z aktualizowaniem wiedzy. Klienci często oczekują merytorycznych porad czy przedstawienia innowacyjnych rozwiązań, na które dobry handlowiec powinien być przygotowany.

Zarówno umiejętności miękkie, jak i twarde kompetencje sprzedażowe można efektywnie rozwijać, w czym mogą pomóc metody Harrison Assessments i Talent Exact.





Jak zbadać kompetencje sprzedawcy i wpłynąć na ich rozwój?

Aby ocenić konkretne kompetencje handlowca, warto zastosować metodę Harrison Assessments. Harrison SmartQuestionnaire™ zawiera wiele warstw technologicznych i psychologicznych mechanizmów, aby wykrywać i zapobiegać wszelkim próbom manipulacji, jednocześnie minimalizując czas wypełniania testu (25 minut).

Technologia Harrison Assessments identyfikuje, czy silnie rozwinięte cechy są prawdziwie mocnymi stronami, czy też zakłócaczami efektywności. Metodologia Satysfakcji z Pracy dokładnie przewiduje efektywność, zaangażowanie, retencję, satysfakcję z pracy i potencjał zawodowy. Analiza Harrison identyfikuje konkretne czynniki, które ułatwią lub utrudnią odniesienie sukcesu na stanowisku.

Poza narzędziem Harrison Assessments warto też przeprowadzić badanie kompetencji przywódczych, zwłaszcza u osób zatrudnionych na kierowniczych i menedżerskich stanowiskach. Aby zwiększyć efektywność i wydajność poszczególnych zespołów dobrym wyborem będzie natomiast warsztat rozwoju kompetencji liderskich

Nie zostawiaj przestrzeni na domysły! Z nami będziesz precyzyjny

Badanie organizacyjne, grupowe i indywidualne kompetencji i modeli kompetencyjnych.

Wykorzystaj Raport Kompetencji Sprzedażowej

Zyskaj wiedzę, dzięki której właściwie określisz kompetencje sprzedażowe osób w Twojej organizacji.

Nie zastanawiaj się,
czy Twoi pracownicy lub kandydaci
mają wysokie kompetencje sprzedażowe?
Po prostu to sprawdź. 

Raport Kompetencji Sprzedażowej Harrison Assessments

Harrison Assessments – jedno narzędzie, wiele możliwości

Harrison Assessments wspomaga wzrost każdej organizacji. To idealne narzędzie, z którego mogą korzystać działy HR zajmujące się rekrutacją lub optymalizowaniem efektywności zespołów sprzedażowych. Dlaczego? To, co bezpośrednio wpływa na sprzedaż i pokazuje potencjał do rozwoju, można zmierzyć.

Raport Kompetencji Sprzedażowej nie tylko pozwoli Ci w szybki i precyzyjny sposób określić poziom kompetencji, ale również wskaże mocne strony i braki.

Czy wiesz, że kompetencje sprzedażową
możesz rozłożyć na 12 czynników?

Każda kompetencja ma określone DNA. Cechy dla niej kluczowe mogą mieć pożądany lub niechciany odcień. Ocena działów sprzedażowych jest prostsza niż myślisz. Jeśli chcesz w pełni wykorzystać potencjał handlowców, w tym wskazać elementy, które wymagają poprawy i te, które warto wzmocnić, jesteś w odpowiednim miejscu.

  • Budowanie Relacji
  • Skuteczne Finalizowanie Sprzedaży
  • Nastawienie na Wyniki
  • Badanie Potrzeb Klienta
  • Radzenie Sobie z Obiekcjami
  • Znajomość Produktu, Branży i Konkurencji
  • Umiejętności Prezentacyjne
  • Nastawienie na Rozwój
  • Aktywne Planowanie Sprzedaży
  • Zarządzanie Czasem
  • Networking
  • Działania Posprzedażowe

Harrison Assesments pozwoli Ci spojrzeć na Twoich pracowników w sposób holistyczny

a woman sitting at a desk using a laptop

Jak wygląda badanie Harrison Assessments?

Prosto. Pracownik lub kandydat na stanowisko przedstawiciela handlowego wypełnia kwestionariusz online. Badanie trwa maksymalnie 25 minut. Tylko tyle wystarczy by SmartQuestionnaire zmierzył 175 unikalnych cech.
Co istotne, badanie wykonujesz raz. Możesz później dowolnie je wykorzystać, łącząc z wybranym assessmentem sprzedaży na:

  • sprzedaż B2B długa i krótka,
  • sprzedaż B2C długa i krótka.
a screenshot of a computer

Kto korzysta z Raportów Kompetencji Sprzedażowej Harrison Assessments?

  • Dyrektorzy sprzedaży
  • Sprzedawcy i handlowcy
  • Trenerzy sprzedaży
  • Działy HR
  • Managerowie i Specjaliści ds. sprzedaży

Dlaczego warto wykorzystywać raporty Harrison Assessments?

Nie każdy pracownik będzie idealnym sprzedawcą. Jedynie precyzyjna analiza kompetencji behawioralnych nauczy Cię, jak tworzyć zgrane i skuteczne zespoły sprzedażowe. Z nami:

  • znajdziesz przyczynę sprzedażowych niepowodzeń,
  • zmierzysz postępy pracy,
  • dopasujesz szkolenia do potrzeb kluczowych sprzedawców,
  • zaoszczędzisz czas i koszty,
  • skupisz się na rozwoju najistotniejszych kompetencji,
  • nauczyć się identyfikować słabe punkty,
  • zbudujesz silny i skuteczny zespół sprzedażowy.

Z raportów skorzystali już:

Raport kompetencji sprzedażowej – zamów ofertę