Kompetencje przywódcze są bardzo ważne zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i organizacji. Określają styl przywódczy, w związku z tym mają duży wpływ na kulturę i efektywność organizacji. Przywództwo nie bazuje na atrybutach, lecz na zachowaniach. Jest czymś innym niż operacyjne zarządzanie, które jest równie potrzebne, bo pozwala na sprawne funkcjonowanie organizacji. Sprawdź, czym są kompetencje przywódcze i jak rozwinąć u siebie cechy przywódcy.
Umiejętności przywódcze są pożądane nie tylko u osób zajmujących kierownicze stanowiska. To cechy, które mają istotny wpływ na funkcjonowanie w grupie, organizację pracy własnej, jak i zespołowej. Zdolności przywódcze mogą być przydatne w różnych gałęziach biznesu, a także w innych zawodach, w których niezbędne jest nawiązywanie relacji. Jakie cechy można uznać za kompetencje przywódcze? Przykłady najbardziej pożądanych zdolności lidera można podzielić na:
Osoba posiadająca umiejętności przywódcze cieszy się szacunkiem zespołu, z którym pracuje, lojalnością pracowników, ale też efektywnością w podejmowanych i realizowanych zadaniach. Cechy przywódcy przekładają się także na wydajność danego działu, a także dobrą atmosferę w pracy i wzajemne zaufanie.
Rozpoznania zdolności przywódczych można też dokonać, wykonując rozmaite testy i zadania. Wartym uwagi narzędziem jest w tym przypadku badanie kompetencji przywódczych. To narzędzie Harrison Assessments oceniające wszystkie ważne wymagania dotyczące kwalifikacji zawodowych oraz predyspozycji w jednym zintegrowanym systemie, który identyfikuje idealnych kandydatów oraz pracowników. Jest stosowane na całym świecie od ponad 30 lat, badając efektywność biznesową kandydatów i pracowników. Stosowane jest przez takie firmy jak Oracle, Microsoft, Toyota i wiele innych.
Dzięki Harrison Assessments można precyzyjnie dopasować wybranych kandydatów i pracowników do stanowiska pod kątem kwalifikacji i predyspozycji. Badania Dr Dana Harrisona wykazują, że jeśli pracownik jest dopasowany do stanowiska w co najmniej w 75%, to ma 3 razy większą szansę na sukces, a tym samym na satysfakcję z pracy i radość, jak i efektywność na danym stanowisku. Poprzez dopasowanie znajdujemy idealne miejsce w organizacji dla pracowników.
Aby rozwinąć posiadane kompetencje przywódcze, warto zdecydować się na jedną z form wsparcia w tym zakresie. Doskonałą propozycją jest warsztat rozwoju kompetencji liderskich, dzięki któremu można w sposób kompleksowy przygotować się do pracy w zespole, jak i na stanowiskach kadry kierowniczej.
Cenionymi metodami w rozwoju zarówno zawodowym pod kątem szlifowania cech przywódczych, jak i rozwoju osobistego jest także mentoring oraz coaching, który z powodzeniem można wykorzystać zarówno w przypadku osobistego, indywidualnego rozwoju, jak i dla wsparcia całego zespołu pracowników i firmy. Choć metodom tym należy poświęcić nieco czasu, uzyskane rezultaty są bardzo dobre i mają charakter trwały, co realnie przekłada się na osiąganie coraz lepszych wyników, jak i postrzeganie siebie w sposób pozytywny pod każdym względem.
Możliwość określenia oczekiwanych predyspozycji na stanowiska pracy
Punkt wyjścia do analizy obecnych problemów oraz przyszłych wyzwań stojących przed przedsiębiorstwem w zakresie rozwoju talentów
Narzędzie ułatwiające sformułowanie strategii poprawy efektywności pracowników
Badanie potrzeb szkoleniowych pracowników