Talent Exact > Analiza benchmarkingowa
Anna Piasecka

Modele kompetencyjne i opisy stanowisk

Budowane na bazie obiektywnego badania benchamarkingowego

Przygotowywane w oparciu o badanie online, które trwa tylko 20 minut

Zawierające informacje o najbardziej efektywnym poziomie kompetencji

Analiza benchmarkingowa

Regularne analizowanie osiągnięć firmy, wyników, efektywności czy pozycji na tle konkurencji jest niezwykle istotne dla sprawnego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od branży. To szansa na wyeliminowanie słabych stron i zwiększenie szans na powodzenie na wszystkich płaszczyznach firmy. Aby realnie ocenić pozycję i kondycję prowadzonego biznesu na tle innych, podobnych podmiotów, warto wykorzystać narzędzie, jakim jest analiza benchmarkingowa. Co to jest i w jakich okolicznościach warto z niej korzystać?

Analiza benchmarkingowa – co to jest?

Analiza benchmarkingowa to jedna z metod badawczych wykorzystywanych w biznesie, która polega na porównywaniu jednego przedsiębiorstwa do najlepszych podmiotów w danej branży. Takie porównanie można przeprowadzić w zakresie niemal wszystkich obszarów funkcjonowania firmy. Ma to na celu dostrzeżenie słabych stron oraz udoskonalenie wszelkich procesów i zasad organizacji pracy za sprawą możliwie najbardziej efektywnych rozwiązań.

Na analizę benchmarkingową składa się:

  • dokładna identyfikacja i zapoznanie z ofertą produktów i usług, sposobu organizacji i funkcjonowania, stosowanych technologii, cen czy strategii,  
  • zebranie i organizacja danych czołowych firm w tej samej branży,

porównanie, a następnie wnioskowanie oraz przedstawienie określonych rekomendacji dla usprawnienia działalności, których wdrożenie zwiększy efektywność i pozwoli uzyskać przewagę konkurencyjną.

Analiza benchmarkingowa – kiedy należy ją wykonać?

Analiza benchmarkingowa jest metodą strategiczną, którą warto zastosować m.in. w takich sytuacjach jak:

  • wprowadzanie na rynek nowego produktu lub usługi,
  • zwiększenie efektywności promocji i marketingu,
  • rozpoczęcie działalności w nowym obszarze lub regionie,
  • identyfikacja najbardziej opłacalnych metod sprzedażowych,
  • poszukiwanie najskuteczniejszego modelu biznesowego dla sprzedaży produktów i usług,
  • wybór najlepszych mediów do promocji firmy,
  • zebranie rekomendacji w zakresie User Experience (strony internetowe i media społecznościowe),
  • kompletowanie dokumentacji dla pozyskania grantu, dofinansowania czy inwestora.

Analiza benchmarkingowa wewnątrz firmy

Analiza benchmarkingowa może być również wykorzystana wewnątrz przedsiębiorstwa. To jedno z narzędzi służących do porównania i ustalenia efektywności pracy i wydajności poszczególnych pracowników. Benchmarking jest przydatny również podczas procesów rekrutacyjnych.

Manager często nie potrafi dokładnie określić, jakiego pracownika potrzebuje. HR stara się w takiej sytuacji przygotować jak najlepszy opis, ale siłą rzeczy takie działanie niesie ze sobą ryzyko niedokładności. Wiemy, jakie koszty niesie za sobą nieudana rekrutacja, dlatego tak ważne jest wybranie narzędzia, które gwarantuje wysoką trafność odpowiedzi na pytanie: czy dany kandydat da sobie u nas radę?

W takiej sytuacji należy zbudować model kompetencyjny stanowiska, który będzie odnosił się tylko do mojej firmy. Żeby zrobić to skutecznie, należy przeprowadzić proces benchmarkingu. Polega on na sprawdzeniu, które cechy pomagają osiągnąć sukces, a które mogą w tym przeszkadzać na wybranym stanowisku.

Korzyści benchmarkingu

Analiza benchmarkingowa to szansa na udoskonalenie firmy na wielu płaszczyznach. Dzięki zastosowaniu sprawdzonych strategii i przetartych szlaków przez przedsiębiorstwa, które osiągnęły sukces, możliwe jest uniknięcie błędów na własnym gruncie i tym samym zaoszczędzenie czasu oraz ogromnych nakładów finansowych na nietrafione działania czy przedsięwzięcia.

Benchmarking pozwala też na nowoczesne podejście do rekrutacji. Dział HR dostaje do dyspozycji pełny profil predyspozycji w zakresie konkretnego stanowiska, który może łatwo zestawić z wynikami uzyskanymi w kwestionariuszu predyspozycji zawodowych. Wynik pozwala sprawdzić, czy potencjalny pracownik posiada pożądane cechy związane z sukcesem w ich organizacji.

W procesach związanych z rekrutacją oraz oceną kompetencji i możliwości dotychczasowych pracowników istotne są również metody Assessment i Development Center. Ich wdrożenie niweluje ryzyko zatrudnienia nietrafionych osób i powtarzania procesu rekrutacji, dzięki czemu firma oszczędza czas i pieniądze.

Benchmarking przeprowadzony na obecnych pracownikach firmy pozwala też na zbadanie ich satysfakcji, czynników wpływających na zaangażowanie, a także określenie potrzeb szkoleniowych. Na stanowiskach kierowniczych warto pamiętać, aby przeprowadzić badanie kompetencji przywódczych, co pozwoli wyłonić potencjalnie najlepszych liderów poszczególnych zespołów. Dzięki szczegółowej analizie benchmarkingowej oraz przeprowadzanym testom możliwe jest również dostrzeżenie potrzeb pracowników, dzięki czemu o wiele trafniej dobierane są różne kursy i szkolenia pracownicze. Jedną z propozycji, którą cenią sobie pracownicy zarówno wyższego, jak i średniego szczebla jest warsztat rozwoju kompetencji liderskich.



Benchmarking HATS – dla kogo?

Benchmarking HATS polecamy jako:

Sposób na określenie oczekiwanych predyspozycji na stanowiska pracy

Punkt wyjścia do analizy obecnych problemów oraz przyszłych wyzwań stojących przed przedsiębiorstwem w zakresie rozwoju talentów

Narzędzie ułatwiające sformułowanie strategii poprawy efektywności pracowników

Badanie potrzeb szkoleniowych i satysfakcji pracowników

Etapy benchmarkingu HATS

Etap 1: Gromadzenie danych

Zbieranie danych obejmuje uzyskanie takich informacji jak: kryteria efektywności, opis stanowiska i zadań, czy staż pracy.

Etap 2: Profilowanie

Podczas profilowania wypełniany jest kwestionariusz Harrison Assessments, a jego wyniki wprowadzane są do systemu HATS.

Etap 3: Analiza i prezentacja

Uzyskane wyniki poddawane są dokładnej analizie. Następnie przekazywane są w postaci szczegółowego raportu z badania.

Etap 4: Przygotowanie profilu stanowiska/modelu kompetencyjnego

Efektem jest profil stanowiska, składający się z cech kluczowych, pożądanych i niepożądanych oraz z oczekiwanym ich poziomem.

Jak przygotować się do benchmarkingu HATS?

Aby benchmarking HATS przyniósł oczekiwane rezultaty, muszą być spełnione poniższe założenia:

  • Minimalny rozmiar grupy: 30 osób
  • Wszystkie osoby muszą pełnić te same stanowiska i obowiązki
  • Trzeba uzyskać zbliżoną ilość dobrych, średnich i niskich wyników w zakresie oceny efektywności pracy
  • Niezbędny jest opis stanowiska pracy & KPI

Zamów przykładowy profil stanowiska

W przypadku pytań służymy wsparciem.