Jakie są rodzaje benchmarkingu?

30 lipca, 2024
Talent Exact > Blog > Jakie są rodzaje benchmarkingu?
a woman pointing at a whiteboard with a pen

Benchmarking jest jedną z metod stosowanych w zarządzaniu biznesem, która polega na porównywaniu własnej firmy z przedsiębiorstwami konkurencyjnymi z tej samej lub podobnej branży. Dzięki takiemu działaniu możliwe jest wprowadzenie na własny grunt nowych rozwiązań, które sprawdziły się w przypadku podobnie działających firm. Może to zwiększyć wydajność działań, a także efektywność prowadzonej sprzedaży towarów czy też usług. Sprawdź, czym dokładnie jest benchmarking, jakie są rodzaje benchmarkingu i czy w każdym przypadku jest to dobra metoda dla stosowania w na gruncie własnego biznesu.

Typy benchmarkingu – gdzie można zastosować tę metodę?

W kwestii tego, czym jest benchmarking, wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie nawet sprawy, że stosuje tę metodę na co dzień na gruncie własnej firmy. Ważne jest jednak, aby w każdym przypadku analiza benchmarkingowa przeprowadzana była poprawnie i umożliwiała wyciągnięcie konkretnych i przydatnych wniosków. Dlatego warto wiedzieć, że można wyróżnić dwa główne typy benchmarkingu. Jest to benchmarking zewnętrzny oraz benchmarking wewnętrzny.

Benchmarking zewnętrzny odnosi się do porównywania własnej firmy z innymi firmami w celu określenia stosowanych przez nie rozwiązań, polityki czy metod, które umożliwiają osiąganie lepszych wyników.

Benchmarking wewnętrzny dotyczy analizowania struktury wewnętrznej przedsiębiorstwa i organizacji poszczególnych działów w celu sprawdzenia i porównania poziomu efektywności i wydajności pracy. To również porównanie konkretnych stanowisk w filiach danej firmy czy efektów pracy całych filii względem siebie.

Rodzaje benchmarkingu – przykłady

Benchmarking może być zastosowany w każdym obszarze firmy. Dlatego też można wymienić następujące rodzaje benchmarkingu:

  • benchmarking funkcjonalny – to porównanie działania konkretnych obszarów, takich jak np. zarządzanie pracownikami czy obsługa zwrotów. Taki benchmarking jest łatwy w przeprowadzeniu, a doświadczenia w tym obszarze wymieniane są zazwyczaj chętnie. Nie ma tu raczej obaw o działania konkurencyjne,
  • benchmarking horyzontalny – to najogólniejszy rodzaj benchmarkingu dotyczący porównywania różnego rodzaju działań, praktyk czy mechanizmów wykorzystywanych w firmach ze sobą niepowiązanych pod względem branży. Ma na celu analizę doświadczeń i osiągnięć,
  • benchmarking procesowy – dotyczy przedsiębiorstw działających w tych samych branżach i jest jednym z najistotniejszych elementów strategii opartej na konkurowaniu. Benchmarking procesowy polega na analizowaniu procesów, które zachodzą w innej firmie, a następnie przenoszeniu ich i adaptowaniu w skutecznej formie na własny grunt,
  • benchmarking konkurencyjny – to szczegółowe porównanie dwóch firm, które ze sobą konkurują w ramach tej samej branży. Konieczne jest jednak ustalenie konkretnych, wspólnych zasad i wyrażenie zgody obu stron na takie działanie. Benchmarking konkurencyjny występuje jednak rzadko z racji faktu, że przedsiębiorstwa niechętnie dzielą się własnymi danymi,
  • benchmarking strategiczny – polega na dokonaniu porównania danego przedsiębiorstwa z liderem, którym nie musi być firma działająca w tej samej branży. To szczególnie przydatna metoda w przypadku firm, w których dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej kluczowa jest metoda działania i podjęta strategia,
  • benchmarking produktowy – istotą tego rodzaju benchmarkingu jest dokładne porównanie produktów. Analizowane są zarówno ich funkcje, opakowanie, sposób reklamowania, jak i cena. Efektem benchmarkingu produktowego jest dostrzeżenie potrzeby zwiększenia nakładów na reklamę lub lepsze dopasowanie danego produktu do potrzeb konsumentów.

Rodzaje benchmarkingu – wady i zalety

Benchmarking i jego rodzaje mają swoje wady i zalety. Wzorowanie się na działaniach innych firm może przynieść korzyści danej firmie, ale nie zawsze będzie rozwiązaniem, które sprawdzi się na gruncie danej firmy tak samo dobrze.

Wśród zalet benchmarkingu można wymienić:

  • wzrost zysków firmy i udoskonalenie funkcjonowania,
  • zyskanie przewagi konkurencyjnej,
  • szybsze reagowanie na występujące problemy,
  • łatwiejsze dokonywanie oceny własnej sytuacji na tle konkurencji,
  • wzrost skuteczności funkcjonowania i efektywności poprzez zastosowanie adekwatnych rozwiązań,
  • zmniejszenie ilości popełnianych błędów w prowadzonej dotychczas strategii firmy.

W kwestii benchmarkingu można dostrzec jednak pewne wady, na które warto zwrócić uwagę, zanim zastosuje się tego rodzaju metody na gruncie własnego przedsiębiorstwa. Należy do nich:

  • dzielenie się istotnymi danymi firmy dotyczącymi funkcjonowania danego przedsiębiorstwa,
  • ryzyko związane z nieuczciwą konkurencją,
  • trudności dotyczące znalezienia odpowiedniego podmiotu do porównania benchmarkingowego,
  • współpraca z konkurencją nie zawsze może być korzystnie postrzegana przez klientów firmy,
  • konieczność regularnego prowadzenia analizy porównawczej,
  • brak całkowitej pewności co do skuteczności schematów i działań stosowanych w firmach funkcjonujących w różnych branżach.

Rodzaje benchmarkingu a inne sposoby na udoskonalanie biznesu

Poza benchmarkingiem warto też skupić się na precyzyjnym i trafnym rekrutowaniu pracowników na poszczególne stanowiska, a także weryfikowaniu możliwości rozwoju osób już pracujących w danej branży. Niezwykle przydatne bywają tu zagadnienia i metody związane z Assessment i Development Center.

Ponadto, poszukując wśród pracowników najlepszych liderów, dobrze jest przeprowadzić badanie kompetencji przywódczych, które ukaże osoby z największym potencjałem i szansą na powodzenie na konkretnym stanowisku. W takich pracowników również warto inwestować na późniejszym etapie, oferując warsztat rozwoju kompetencji liderskich. Zarówno w analizie benchmarkingowej, jak i pozostałych, wymienionych powyżej sposobach udoskonalenia swojego biznesu pomogą specjaliści z Talent Exact.

Źródła:

https://hrstandard.pl/2010/12/06/alfabet-hr-benchmarking/, [data dostępu: 04.07.2024]

Leave a Reply