Benchmarking jest jedną z metod stosowanych w zarządzaniu biznesem, która polega na porównywaniu własnej firmy z przedsiębiorstwami konkurencyjnymi z tej samej lub podobnej branży. Dzięki takiemu działaniu możliwe jest wprowadzenie na własny grunt nowych rozwiązań, które sprawdziły się w przypadku podobnie działających firm. Może to zwiększyć wydajność działań, a także efektywność prowadzonej sprzedaży towarów czy też usług. Sprawdź, czym dokładnie jest benchmarking, jakie są rodzaje benchmarkingu i czy w każdym przypadku jest to dobra metoda dla stosowania w na gruncie własnego biznesu.
W kwestii tego, czym jest benchmarking, wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie nawet sprawy, że stosuje tę metodę na co dzień na gruncie własnej firmy. Ważne jest jednak, aby w każdym przypadku analiza benchmarkingowa przeprowadzana była poprawnie i umożliwiała wyciągnięcie konkretnych i przydatnych wniosków. Dlatego warto wiedzieć, że można wyróżnić dwa główne typy benchmarkingu. Jest to benchmarking zewnętrzny oraz benchmarking wewnętrzny.
Benchmarking zewnętrzny odnosi się do porównywania własnej firmy z innymi firmami w celu określenia stosowanych przez nie rozwiązań, polityki czy metod, które umożliwiają osiąganie lepszych wyników.
Benchmarking wewnętrzny dotyczy analizowania struktury wewnętrznej przedsiębiorstwa i organizacji poszczególnych działów w celu sprawdzenia i porównania poziomu efektywności i wydajności pracy. To również porównanie konkretnych stanowisk w filiach danej firmy czy efektów pracy całych filii względem siebie.
Benchmarking może być zastosowany w każdym obszarze firmy. Dlatego też można wymienić następujące rodzaje benchmarkingu:
Benchmarking i jego rodzaje mają swoje wady i zalety. Wzorowanie się na działaniach innych firm może przynieść korzyści danej firmie, ale nie zawsze będzie rozwiązaniem, które sprawdzi się na gruncie danej firmy tak samo dobrze.
Wśród zalet benchmarkingu można wymienić:
W kwestii benchmarkingu można dostrzec jednak pewne wady, na które warto zwrócić uwagę, zanim zastosuje się tego rodzaju metody na gruncie własnego przedsiębiorstwa. Należy do nich:
Poza benchmarkingiem warto też skupić się na precyzyjnym i trafnym rekrutowaniu pracowników na poszczególne stanowiska, a także weryfikowaniu możliwości rozwoju osób już pracujących w danej branży. Niezwykle przydatne bywają tu zagadnienia i metody związane z Assessment i Development Center.
Ponadto, poszukując wśród pracowników najlepszych liderów, dobrze jest przeprowadzić badanie kompetencji przywódczych, które ukaże osoby z największym potencjałem i szansą na powodzenie na konkretnym stanowisku. W takich pracowników również warto inwestować na późniejszym etapie, oferując warsztat rozwoju kompetencji liderskich. Zarówno w analizie benchmarkingowej, jak i pozostałych, wymienionych powyżej sposobach udoskonalenia swojego biznesu pomogą specjaliści z Talent Exact.
Źródła:
https://hrstandard.pl/2010/12/06/alfabet-hr-benchmarking/, [data dostępu: 04.07.2024]