Obecnie coraz częściej zwraca się uwagę na ogromną rolę, jaką we wzroście wydajności i efektywności firmy odgrywają szkolenia, warsztaty i różne formy wsparcia ze strony specjalistów. Doskonałymi przykładami w tym zakresie jest coaching i mentoring. Jednak w przypadku tych pojęć często stosowane są one zamiennie. Tymczasem różnica między coachingiem a mentoringiem jest znaczna, a jej znajomość pozwoli odpowiednio dopasować stosowne działania do potrzeb poszczególnych pracowników i zespołów w firmie. Sprawdź, co to jest coaching i mentoring i kiedy warto z nich skorzystać.
Coaching vs mentoring to częste zagadnienia pojawiające się w planach szkoleniowych współczesnych firm, którym zależy na jak najlepszym rozwoju kadry pracowniczej. Jednak, aby podejmowane działania były skuteczne, należy dokładnie rozpoznać potrzeby poszczególnych osób i dopasować do nich odpowiednie techniki wsparcia. Może w tym pomóc badanie kompetencji przywódczych, a także działania w ramach Development Center.
Coaching jest szeroko rozumianym procesem, który prowadzi wykwalifikowany coach .To osoba posiadająca właściwe kompetencje zawodowe, aby móc zdiagnozować i pomagać rozwiązywać określone problemy i tym samym osiągać określonym pracownikom zamierzone cele. Poprzez współpracę z coachem w ramach procesu i poszczególnych sesji dana osoba pracuje nad wydobyciem swojego potencjału i szczególnie cennych cech. Dzięki wsparciu coacha może je rozwijać i aktywnie wykorzystywać na gruncie zawodowym, jak i prywatnym. Skutkuje to ostatecznie zwiększeniem pewności siebie, większą wydajnością i efektywnością pracy.
Dzięki coachingowi możliwe jest uporządkowanie wielu działań, planów i procesów, a także odbudowanie mentalnej strony danego pracownika, wsparcia go w po awansie lub w planowaniu rozwoju kariery. Coaching pomoże też w rozwoju kompetencji przywódczych a także w znalezieniu swoje kariery.
Coaching dedykowany jest osobom prosperującym dobrze, które chcą wydobyć swój maksymalny potencjał.
Mentoring to działania, w których udział bierze mentor, czyli osoba, która doskonale zna daną branże i posiada ugruntowaną wiedzę, doświadczenia i uznanie w danej branży oraz potwierdzone sukcesy. Zadaniem mentora jest wspieranie danego pracownika lub grupy i wspomaganie rozwoju na zasadzie udzielania cennych rad i pomocy oraz rozwiązywania problemów w oparciu o własne doświadczenie.
W mentoringu podstawą współpracy jest układanie planów czy wydobywanie potencjału z pracowników i przekazywanie konkretnych umiejętności oraz wiedzy. To również dawanie rad, wsparcie i nadzór, dzięki czemu pracownicy mogą w stosunkowo niedługim czasie znacznie zwiększyć swoje umiejętności i kompetencje danym zakresie.
W zależności, jaką jest coaching a mentoring, różnice dotyczą przede wszystkim celu działań. W przypadku coachingu współpraca z coachem ma na celu wydobycie własnego potencjału pracownika i pracę na bazie własnych możliwości. Coach stanowi wyłącznie wsparcie mentalne. W mentoringu dochodzi do konkretnego udzielania rad, uczenia na realnych zadaniach i udzielania wskazówek, z których dany pracownik korzysta i jednocześnie uczy się.
W kwestii tego, czym się różni mentoring od coachingu, trzeba wskazać tu także formę współpracy. Spotkania z mentorem mają charakter partnerski, a mentor jest osobą znacznie bardziej dostępną dla pracownika, czyli tzw. mentee. W przypadku coachingu współpraca przebiega w bardziej formalny sposób, chociaż jedna i druga forma wymaga podpisania kontraktu czyli umówienia się na czego możemy się spodziewać od obu stron, jak będziemy pracować , jak wygląda poufność itd.
Różnica pomiędzy coachingiem i mentoringiem wynika również z czasu potrzebnego dla uzyskania zadowalających rezultatów. Mentoring z reguły będzie nieco dłuższym procesem, choć zależy to również od konkretnej branży czy stanowiska i szczebla zatrudnienia.
Zarówno coaching, jak i mentoring to doskonałe formy wsparcia i rozwoju pracowników. Dla uzyskania spektakularnych i wielowymiarowych efektów warto zastosować je razem, co pozwoli pracować zarówno nad sobą i swoimi indywidualnymi kompetencjami, jak i poszczególnymi zagadnieniami w określonej branży.
Mentoring i coaching warto również wspomagać różnego rodzaju szkoleniami i warsztatami, zwłaszcza w przypadku stanowisk kierowniczych. Doskonałym wyborem i uzupełnieniem działań prowadzonym w ramach coachingu może tu być warsztat rozwoju kompetencji liderskich, czyli coaching grupowy .
Zarówno coaching, jak i mentoring to procesy, które na najwyższym poziomie oferują specjaliści z Talent Exact. Ponadto dobrze jest rozważyć nie tylko zastosowanie tych form wsparcia pracowników w odniesieniu do pojedynczych osób, ale też całych zespołów i działów. Taka forma wsparcia przełoży się na wzrost efektywności i wydajności pracy, a także zaangażowanie, integrację zespołu i doskonałą atmosferę w firmie.
Źródła: