Zaangażowanie pracowników bezpośrednio przekłada się na wyniki finansowe organizacji. Nie tylko decyduje o atmosferze w miejscu pracy, ale również ma ogromny wpływ na efektywność i motywację poszczególnych zespołów. Chcesz wiedzieć, co wpływa na zaangażowanie pracowników? Zapraszamy do lektury.
Wiele osób błędnie stawia znak równości między satysfakcją a zaangażowaniem. Prawda jest jednak taka, że nie zawsze usatysfakcjonowani pracownicy są równie wydajni, co ci zaangażowani. Dlaczego tak jest? Satysfakcja, w przeciwieństwie do motywacji, nie jest proaktywna. I o ile bezpieczeństwo w miejscu pracy jest istotne, o tyle ukrywanie się w strefie komfortu, w tym niechęć do przekraczania utartych schematów lub poszukiwania nowych rozwiązań, mogą mieć negatywne skutki.
Jest skupione na osiąganiu celów i bez wątpienia buduje silną organizację. Gdy poszukujemy pracowników, stawiamy na tych pomysłowych, skupionych, poszukujących rozwiązań, zmotywowanych, a więc zaangażowanych, bo wiemy, że ich podejście do podejmowanych aktywności, ma bezpośredni wpływ na wyniki biznesowe organizacji.
Problem pojawia się w momencie, gdy wskaźnik zaangażowania drastycznie spada, a utrzymanie go na akceptowalnym poziomie sprawia coraz więcej trudności. Świadome tej sytuacji organizacje, z odpowiednim wyprzedzeniem planują, jak utrzymać wysoki poziom zaangażowania kluczowych talentów. Tu nie ma miejsca na zgadywanki.
Zanim zaczniesz opracowywać strategię, zbadaj podstawowe oczekiwania i potrzeby Twoich pracowników. Na wynik zaangażowania bezpośrednio wpływają obszary oczekiwań, które albo są zaspokojone, albo nie. Dopiero, gdy je poznasz, masz szansę na to, by właściwie na nie odpowiedzieć.
Jak pewnie się domyślasz, dla różnych ludzi i stanowisk, jakie obejmują, poziom wynagrodzenia, definicja rozwoju czy potrzeba uznania będą określane w nieco inny sposób. Bo choć oczekiwania są jednakowe, wyniki powiązane z konkretnymi osobami, będą zupełnie inne.
Pracodawcy powinni zwracać uwagę na każdy ze wskazanych obszarów, ponieważ luka w którymkolwiek z nich, może wpływać destrukcyjnie na ogólny wynik. I nawet gdy 7 z 8 potrzeb będzie zaspokajanych w sposób wystarczający, to, np. dla konkretnego managera brak uznania wyrażający się poprzez nierespektowanie jego opinii lub zbyt niskie wynagrodzenie, mogą być jak przysłowiowy kamień w bucie. Dzień po dniu będą zmniejszać poziom zaangażowania tego konkretnego pracownika, aż w końcu wpłyną na jego całościowe zachowanie.
Zamiast prześwietlać pracowników wzrokiem, zbadaj poziom zaangażowania i satysfakcji z pracy, np. z pomocą Harrison Assessments. To proste badanie zajmuje zaledwie 25 minut, a wnioski, których dostarcza, są kluczowe dla rozwoju każdej organizacji. Zobacz przykładowy Raport.
Zamień przypuszczenia na fakty i wreszcie zacznij działać w sposób usystematyzowany i przemyślany. Szybko, sprawnie i skutecznie wyeliminujesz przeszkody, które bezpośrednio obciążają Twój zespół.
Nie tylko lepiej poznasz ludzi, którzy z Tobą pracują, ale również w precyzyjny sposób odpowiesz na ich potrzeby. Nawet jeśli w Twojej organizacji pracuje kilkaset osób.
Z dwóch powodów – zaangażowani pracownicy są wydajniejsi, a to z kolei bezpośrednio przekłada się na wyniki finansowe firm. „Według Corporate Leadership Council, która przeprowadziła ankietę wśród ok. 50 000 pracowników w ponad 59 organizacjach na całym świecie, większy wysiłek powoduje średnio 20% poprawę indywidualnych wyników i 87% zmniejszenie chęci rezygnacji z pracy” (tłum. własne).
Co więcej zaangażowani pracownicy:
Zaangażowanie pracowników może się zmieniać. Dlatego pamiętaj, by regularnie badać jego poziom i stale odpowiadać na oczekiwania i potrzeby tych, którzy razem z Tobą tworzą organizację. Tylko w ten sposób zdobędziesz wiedzę, którą możesz wykorzystać w praktyce. Bazuj na faktach i do nich dostosowuj strategię działania. Nie odwrotnie. Dzięki temu zyskasz czas i realnie wpłyniesz na wysokość i wielkość biznesowych korzyści w Twojej firmie.