Reskilling i upskilling w praktyce

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja gospodarcza, w tym wzrost znaczenia sztucznej inteligencji i szybki rozwój technologiczny nie pozostawiają złudzeń. Bezwzględnie wpływają na i tak zmieniający się rynek pracy. Co z tym wspólnego mają reskilling i upskilling? Odpowiedź w artykule.

Rynek pracy – oczekiwania

Wyobraźmy sobie, że w Twojej firmie pracuje 100 osób. Masz różne działy, które nawzajem się wspierają. Wszystko po to, by realizować cele organizacji. Widzisz, że sytuacja gospodarcza, w tym postępująca cyfryzacja wymagają od Ciebie elastyczności w działaniu. To, co było potrzebne kiedyś, ustępuje miejsca nowym, piętrzącym się w coraz szybszym tempie zadaniom.

Skąd dobierać kolejnych specjalistów i co zrobić z tymi pracownikami, którzy zostają?

Podobne pytania może sobie zadawać wielu pracodawców. Okazuje się jednak, że zamiast zatrudniać kolejne osoby lub zwalniać – wydawałoby się – niepotrzebny już personel, możesz wykorzystać potencjał drzemiący w Twoim zespole. Wszystko za sprawą tych dwóch rozwiązań.

Reskilling – co to?

Reskilling to, najprościej rzecz ujmując, proces przekwalifikowania pracownika. Przebranżowienie się i zmiana stanowiska nie zaskakują dziś już tak bardzo. Co więcej, dobrze przeprowadzony reskilling może być kluczowym elementem strategii zarządzania zasobami ludzkimi w Twojej firmie.

Zamiast szukać nowych specjalistów na rynku, warto rozważyć inwestycję w rozwój kompetencji obecnych pracowników. Nie musisz zgadywać, czy wskazane osoby rzeczywiście się do tego nadają. Wystarczy, że zbadasz ich kompetencje i sprawdzisz, jakie są ich potrzeby, oczekiwania i realne możliwości. 

Dzięki temu będziesz efektywnie przeciwdziałać lukom kompetencyjnym. Zapewnisz sobie stabilną bazę dobrze wykwalifikowanych pracowników i zyskasz przewagę konkurencyjną.

Upskiling – co to?

Upskilling to nieco łagodniejsza forma podnoszenia kwalifikacji. Nie wiąże się z przebranżowieniem, ale zazwyczaj z awansem pionowym. Upskilling poszerza kompetencje i pozwala na pełny rozwój pracowników.

Podobnie, jak w przypadku reskillingu, zanim podejmiesz decyzję, warto upewnić się, że spełniasz oczekiwania Twoich pracowników i że dokonujesz właściwego wyboru. Jednym ze sposobów jest Harrison Assessments. Dzięki niemu zbadasz, np. kompetencje przywódcze kluczowych talentów zaledwie w 20 minut. 

Co więcej, poznasz prawdziwe potrzeby, motywacje i dowiesz się, co angażuje Twoich pracowników.

Jak efektywnie wprowadzać reskilling i upskilling?

Inwestycja w rozwój kompetencji obecnych i przyszłych pracowników szybko się zwróci. Ważne jednak, by działać rozważnie. Pochopne decyzje mogą zaważyć na losach organizacji. Pamiętaj, że nie każdy chce zmieniać stanowisko lub branżę.

Reskilling pozwala na zmianę ścieżki kariery, upskilling poszerza kompetencje. Obie opcje przyniosą realne korzyści, o ile będą spójne nie tylko z potrzebami rynku, ale również z oczekiwaniami pracowników.

Podsumowanie

Rynek pracy dynamicznie się zmienia. Jest wymagający i często nieprzewidywalny. Warto inwestować w rozwój kompetencji pracowników w taki sposób, by nie tylko sprostać bieżącym wymaganiom, ale również przewidywać przyszłe trendy i adaptować się do nich. To klucz do utrzymania konkurencyjności na rynku.

Pracodawcy powinni podejmować świadome decyzje dotyczące programów szkoleniowych. Najlepiej, gdy odpowiadają one zarówno strategicznym celom firmy, jak i aspiracjom zawodowym pracowników. Dzięki procesom reskillingu i upskillingu organizacje mogą zbudować zespoły zdolne do innowacji i elastycznego reagowania na zmiany. Ważne jednak, aby każdy z nich opierał się na dialogu między pracodawcą a pracownikiem. Tylko w ten sposób obie strony odniosą korzyść z inwestycji w rozwój kompetencji.