Bieżące monitorowanie działań i analiza dokonań przedsiębiorstwa jest kluczowa dla rozeznania się w efektywności i wydajności pracy, skuteczności wprowadzonej strategii biznesowej czy pozycji na rynku. W aktywnym działaniu na rzecz rozwoju firmy i wyprzedzaniu konkurencji niezwykle przydatny jest benchmarking. Co to jest benchmarking w firmie, w jaki sposób przeprowadza się taki proces i dlaczego warto stosować benchmarking w zarządzaniu biznesem?
Benchmarking można określić jako testowanie sprawności oparte na odniesieniu do określonych wzorców. Odpowiadając na pytanie, czym jest benchmarking w kontekście funkcjonowania i zarządzania przedsiębiorstwem, to systematyczne porównywanie i zestawianie działań danej firmy w odniesieniu do firm podobnych, konkurencyjnych czy działających w tej samej branży.
Co może obejmować benchmarking? Proces ten przeprowadzany jest zarówno dla porównania różnego rodzaju procesów i działań wdrażanych w firmie, jak i poszczególnych produktów czy oferowanych usług. Świadomość tego, co to benchmarking i jakie są zalety regularnego wykorzystywania tego procesu na gruncie własnego biznesu, umożliwia bieżące porównywanie swojej firmy do liderów w danej branży i bieżące udoskonalanie zarówno działań, procesów, jak i oferowanych przedmiotów.
Benchmarking firmy można zastosować w wielu różnych obszarach funkcjonowania danego przedsiębiorstwa. Benchmarking procesowy umożliwia porównanie np. własnych działań i mechanizmów produkcyjnych z systemami wykorzystywanymi u konkurencji. To szansa na zwiększenie efektywności produkcji czy zastosowanie nowoczesnych rozwiązań.
Przykładem benchmarkingu może być też analizowanie sposobu komunikowania się konkurencyjnych firm ze swoimi odbiorcami. Zbadanie efektywności takich działań i wdrożenie podobnych metod w przypadku reklamy podobnych produktów lub usług często przyczynia się do wdrożenia efektywnych kampanii i oszczędzenia znacznych środków finansowych.
Jest wiele obszarów, które może objąć benchmarking. Przykłady takiej analizy bywają przydatne również w zakresie sposobów dystrybucji czy organizowania dostaw oferowanych produktów do klientów. Nie bez znaczenia jest także sposób prezentacji przedmiotów, wygląd lub organizacja witryny internetowej. Porównanie metod prezentacji usług, towarów, język komunikowania się z odbiorcami czy rodzaj stosowanej grafiki to kwestie, które warto porównać w ramach benchmarkingu firmy, aby usprawnić działanie swojego biznesu i zwiększyć osiągi.
Benchmarking przekłada się również na sukces osób pracujących na poszczególnych stanowiskach. Aby było to możliwe, niezwykle ważne jest dobranie odpowiednich narzędzi już na etapie rekrutacji. Określone modele kompetencyjne dla danych firm, jak i benchmarking kompetencji pracowników kompleksowo można wykonać w Talent Exact. Określenie cech, które pomogą w realizacji celów na danym stanowisku i tych, które mogą utrudniać efektywne i wydajne wykonywanie obowiązków, jest kluczowe dla podjęcia właściwej decyzji podczas zatrudniania pracowników.
Nowoczesne podejście do rekrutacji z wykorzystaniem benchmarkingu i modeli kompetencyjnych to zniwelowanie ryzyka zatrudnienia nieodpowiednich osób na określonych stanowiskach, a także oszczędność pieniędzy i czasu w związku z procesem rekrutacyjnym. Dzięki działaniom Talent Exact związanym z benchmarkingiem dana firma czy organizacja ma możliwość prężnego rozwoju i sprawnego funkcjonowania nawet po zatrudnieniu wielu nowych pracowników, ponieważ będą to najlepsi kandydaci na konkretne stanowiska.
Benchmarking w firmie może być również wykorzystywany wewnątrz przedsiębiorstwa dla polepszenia wydajności i efektywności pracowników. To również szansa na pełniejsze skorzystanie z potencjału osób i ich umiejętności czy też obsadzenie na właściwych stanowiskach. Może w tym pomóc badanie kompetencji przywódczych, ale też wszelkie działania wykonywane w ramach szeroko pojętego Assessment i Development Center.
Benchmarking w firmie typu wewnętrznego to dobry sposób również na porównanie sposobu funkcjonowania poszczególnych działów względem siebie, wprowadzonych technologii, metod działania czy systemów. Taka analiza pozwala dostrzec słabe strony działalności, niewystarczające zaopatrzenie poszczególnych obszarów działania w udogodnienia czy środki trwałe.
Analiza benchmarkingowa to metoda zarządzania firmą, która umożliwia znalezienie wzorca i sposobu funkcjonowania biznesu wartego naśladowania i o dużych szansach na powodzenie. Ponadto benchmarking w firmie daje możliwości samodoskonalenia biznesu, sprecyzowania słabych, jak i mocnych stron firmy oraz określenia, jaką aktualnie pozycję zajmuje dane przedsiębiorstwo w branży. To szansa na pozyskanie wielu inspiracji oraz opcja uzyskania przewagi konkurencyjnej.
Benchmarking firmy to szansa na uniknięcie wielu problemów, nauka podejmowania decyzji i unikania strat środków finansowych. Poza benchmarkingiem warto także regularnie wprowadzać różne szkolenia i organizować warsztaty dla pracowników, takie jak np. warsztat rozwoju kompetencji liderskich. Kompleksowe działania porównawcze i analityczne oraz dbanie o kadrę pracowniczą to jedne z najistotniejszych kwestii na drodze do sukcesywnego prowadzenia firmy i wyprzedzenia o kilka kroków konkurencji.
Benchmarking procesów, ogólnego profilu działania firm czy kwestii związanych z organizacją i funkcjonowaniem wewnętrznych struktur przedsiębiorstwa powinien być przeprowadzany regularnie. Porównywanie wyników tego typu analizy pozwala dostrzec, czy wprowadzane działania przynoszą rezultaty i powodują wzrost efektywności oraz wydajności firmy. Benchmarking w zarządzaniu biznesem to jedno z najistotniejszych i przydatnych narzędzi, których zastosowanie powinni rozważyć zarówno przedsiębiorcy nowopowstałych firm, jak i już tych istniejących na rynku. Benchmarking to metoda porównawcza, którą warto wprowadzać zarówno w małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorstwach.